bdk-adil™

.: Its All About Tech And Daily Life :.

H1N1 Influenza A...

Sakit hati aku bile aku pergi ke klinik(kerajaan) berdekatan dengan rumah aku............aku sampai dalam kul 3.25 petang, aku pergi ke ke kaunter pendaftaran, terkejut aku melihat perkataan 'TUTUP' yang ditulis oleh nurse disitu...........aku tanye kat mak cik nurse ni, "buleh daftar lagi ke???"...ape yang die jawab, "ari nih sampai pukul 3.30 petang je"...............memang bengang giler aku ngan klinik macam nih!!!!...........tapi yang kesian nyer, ade la pak cik nih datang awal dalam pukul 3.15 petang, pon x leh nak daftar sebab, nurse yang jage kaunter pendaftaran tak de kat situ...........pak cik tu pon bengang giler la!!!! mau ke tidak, tunggu lame-lame, last-last x leh nak daftar..................patut le Malaysia mencatat kadar kematian yang agak tinggi bagi aku............satu lagi, nurse nih memang makan gaji buta la tiap-tiap bulan!!!!!!



Antara sebab-sebab peningkatan kes berkaitan H1N1...
-klinik tutup awal
-nurse suke lepak-lepak
-nurse duk kalut nak punchcard (time nak balik)

Ape yang patut kerajaan ambil perhatian...
-extendkan mase bertugas para doktor dan nurse di klinik-klinik desa KHASnya
-tutup semue lapangan terbang antarabansa
-perketatkan lagi pemeriksaan kesihatan di klinik-klinik
-tempatkan doktor/nurse di semua institusi pengajian tinggi awam/swasta



Aku harap pas ni ade la perubahan skit kat klinik-klinik nih....dan aku berharap dan berdoa agar kite dihindarkan dari segala penyakit dan wabak yang melanda sekarang nih.....Amin...

0 comments:

Post a Comment